Jak poradzić sobie z upałami? Wiele zależy również od tego, co jesz!

WAM Krystyna Dajka
data17.06.2019 07:30

(fot. depositphotos.com)

Poznaj nasz sposób na złagodzenie objawów upałów. W gorące dni warto zadbać o odpowiednie nawodnienie.

 

W czasie upałów nasz organizm traci więcej soli mineralnych i witamin niż zwykle. Dlatego sama woda to za mało. Dlaczego soki i koktajle powinny być ważne w naszej diecie? Wyjaśnia Krystyna Dajka w swojej najnowszej książce "Dieta dla zdrowia. Zupy, drugie dania, desery, koktajle".

 

***

 

Soki są nieodłącznym elementem dobrze zbilansowanej, bogatej w błonnik, pełnowartościowej diety. Minimum jedna szklanka klarownego, świeżo wyciśniętego soku dziennie, zwłaszcza zielonego, wzmacnia kości, podnosi poziom energii, oczyszcza skórę, przyczynia się do alkalizacji płynów ustrojowych, obniża ryzyko występowania chorób.

 

W przeciwieństwie do kawy, napojów gazowanych czy alkoholu surowe soki dostarczają organizmowi wodę. Przygotowane z dużym udziałem owoców wspierają oczyszczanie organizmu z toksyn. Dostarczają organizmowi równie dużo energii jak ciastka, cukierki czy napoje gazowane, ale zamiast substancji chemicznych i tłuszczów zawierają witaminy, składniki mineralne, enzymy i substancje fitochemiczne. Surowe soki możesz przygotować w domowych warunkach, korzystając z wyciskarki lub sokowirówki. Jeśli po wypiciu soku źle się poczujesz, zmień proporcje składników.

 

Bardzo wartościowe dla organizmu są również wszelkie miksowane koktajle i przeciery. Są one źródłem witamin, składników mineralnych, enzymów, substancji fitochemicznych i błonnika. Zmniejszają ryzyko chorób serca, obniżają poziom cholesterolu we krwi, zapobiegają zaparciom, zapaleniu żył, zapaleniu jelita grubego, powstawaniu hemoroidów, rozwojowi nowotworów.

Dodając do owocowo-warzywnych przecierów orzechy, nasiona, zioła lub zboża z pełnego przemiału, zapewniasz sobie długotrwałe uczucie sytości.

 

Soki pasteryzowane przygotowuj na zimę, kiedy brakuje sezonowych warzyw i owoców.

 

Kompozycje smakowe wybieraj zgodnie ze swoimi upodobaniami. Zmieniaj skład soków i proporcje wybieranych produktów.

 

Soki warzywne doskonale smakują z przyprawami (koperkiem, kminkiem, pieprzem) i ziołami. Smak soków owocowych możesz urozmaicić goździkami, cynamonem, kardamonem, wanilią czy anyżem.

 

WARTO WIEDZIEĆ

 

Jakich połączeń unikać

 

• Gruszki i pomidory nie smakują dobrze w duecie.

• Figi źle komponują się z rzodkiewkami.

• Suszone śliwki nie pasują do cebuli, kapusty, czosnku i rzeżuchy.

• Winogrona w połączeniu z marchewką mogą powodować wzdęcia.

• Cebula i czosnek nie pasują do owoców. Wyjątkiem są pomidory, pomarańcze i cytryny.

• Jeżyny nie smakują dobrze z burakami.

• Kapusta, rzepa i rzeżucha źle komponują się z cytryną, grejpfrutem i pomarańczą.

• Morele nie pasują do ziół

ani do zielonych warzyw.

 

WARTO WIEDZIEĆ

 

Działanie poszczególnych składników soku wzmacniającego układ odpornościowy.

 

• Pomidory zawierają likopen, który zmniejsza ryzyko zawału i nowotwórów.

• Gruszki są dobre dla alergików.

• Buraki poprawiają jakość krwi i są dobrym źródłem substancji odżywczych wzmacniających układ odpornościowy.

• Mniszek lekarski i kapusta zawierają siarkę organiczną i wspomagają funkcjonowanie wątroby.

• Imbir, cebula i czosnek to naturalne antybiotyki.

• Marchewka zawiera dużo beta-

-karotenu, który wzmacnia błony

śluzowe i zmniejsza ryzyko nowotworu.

• Ananas to źródło bromeliny, grupy enzymów wspomagających pracę układu trawiennego i odpornościowego.

 

ORZEŹWIAJĄCE SOKI I KOKTAJLE - PRZEPISY OD KRYSTYNY DAJKI

 

  • DRINK WITAMINOWY

 

• pęczek natki pietruszki

• cytryna

• 2-3 plasterki świeżego, obranego ze skórki korzenia imbiru

• 500 ml wody

• syrop daktylowy (opcjonalnie)

 

Cytrynę umyj i obierz ze skórki. Natkę pietruszki umyj i zmiksuj w blenderze z dodatkiem cytryny, plasterków imbiru i wody.

Dosłodź syropem daktylowym, jeśli drink jest zbyt kwaśny.

 

  • SOK JABŁKOWY Z TRUSKAWKAMI I WIÓRKAMI KOKOSOWYMI

 

• szklanka świeżo wyciśniętego soku z jabłek

• mango

• ½ kg truskawek

• 1⁄3 szklanki wiórków kokosowych

 

Sok z jabłek przelej do blendera, dodaj umyte i odszypułkowane truskawki, obrane mango oraz wiórki kokosowe. Całość zmiksuj.

 

Fragment pochodzi z książki Krystyny Dajki "Dieta dla zdrowia. Zupy, drugie dania, desery, koktajle".

 

W najbliższych dniach ukażą się dwie nowe książki Krystyny Dajki z cyklu "Dieta dla zdrowia":