Adwent to dobry czas na posty i wyrzeczenia. Zrób to z głową!

Beata Dąbrowska / Paulina Borkowska
data03.12.2018 12:00

(fot. shuuterstock.com)

Post to nie tyle redukcja wagi, ale przede wszystkim nowy START w Twoim życiu, ponieważ może on całkowicie odmienić Twoje podejście do żywności i odżywiania się. To czas regeneracji ciała i wyciszenia ducha!


Udokumentowanymi - fizycznymi - efektami dobrze przeprowadzonego postu są:

 

 

  • oczyszczenie organizmu z toksyn, które przez lata zalegały w naszym organizmie. (Zbyt duża ilość toksyn może być przyczyną zaburzeń metabolicznych czy insulinooporności prowadzących do rozwoju chorób cywilizacyjnych, miażdżycy, cukrzycy, nadciśnienia oraz chorób autoimmunologicznych, takich jak hashimoto, toczeń czy stwardnienie rozsiane, depresja, syndrom chronicznego zmęczenia, dysleksja, autyzm czy ADHD i wielu innych);
  • lepsze samopoczucie, wyższy poziom energii, większe siły witalne, lepszy sen, redukcja obrzęków;
  • redukcja stanów zapalnych i wzmocnienie odporności;
  • zwiększenie wrażliwości tkanek na insulinę, co pomaga usprawnić metabolizm;
  • zmniejszenie łaknienia, zwłaszcza słodyczy i normalizacja porcji posiłków;
  • pomoc w łagodzeniu objawów, a nawet uzyskanie remisji wielu chorób cywilizacyjnych oraz chorób autoagresywnych;
  • redukcja tkanki tłuszczowej, dzięki przywróceniu elastyczności metabolicznej, dzięki której tkanka tłuszczowa staje się źródłem naszej energii;


Zmianę stylu żywienia należy jednak rozpocząć od odpowiedniego przygotowania.

 
Pierwszym i najważniejszym krokiem, którego powinniśmy dokonać, jest odpowiednia diagnostyka. Każdy z nas raz w roku powinien wykonać podstawowe badania. Zdarza się, że przegląd samochodu robimy częściej niż przegląd własnego organizmu. Przed rozpoczęciem zmian żywieniowych wykonanie chociażby minimalnej diagnostyki jest absolutną koniecznością. Jeżeli nie wiesz, co dzieje się w Twoim ciele, możesz sobie zaszkodzić, a na pewno pozbawisz się przyjemności wynikającej z obserwowania, jak zmienia się Twoje ciało i jak wracasz do zdrowia.


Na podstawie zdobytych informacji postaraj się uzupełnić kluczowe niedobory. Skup się na lipidogramie, morfologii, OB, ale również na poziomie żelaza, ferrytyny, witaminy D3. Jeżeli masz niedobory, to uzupełnij je. Jest to bardzo okrojona diagnostyka, więc jeśli masz problemy ze zdrowiem, to warto wybrać się do specjalisty, który dopasuje diagnostykę do Twoich potrzeb. Wszystkie badania powinien zlecić lekarz rodzinny; mogą się one różnić u każdego pacjenta w zależności od jego stanu zdrowia.


Po zakończonym poście warto powtórzyć badania - najlepiej w tej samej placówce, aby uzyskać miarodajny wynik. Po wprowadzeniu zmian w sposobie żywienia zauważysz następujące rezultaty: normalizację ciśnienia krwi, poziomu glukozy i insuliny, poprawienie wrażliwości tkanek na insulinę, unormowanie poziomu trójglicerydów, wyregulowanie hormonów, redukcję ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, wzrost poziomu "dobrego" cholesterolu HDL, redukcję stanów zapalnych. Piszemy to na podstawie własnego doświadczenia pracy z pacjentami. Jeśli uważasz, że warto postarać się o taki sukces - to do dzieła!

 

Drugim krokiem, który podejmujemy, jest faza startowa: przygotowanie organizmu do nowych nawyków i zmian w żywieniu, które go czekają, tak, aby wszystko przebiegało jak najłagodniej. Dzięki stopniowej redukcji spożywanych potraw lepiej przygotujesz organizm do detoksykacji, co więcej, już rozpoczniesz detoksykację i utrzymasz ją przez kolejne tygodnie. Dzięki temu też będzie Ci łatwiej sprostać w drugim tygodniu Adwentu wyzwaniu diety warzywno-owocowej. Przygotowanie do postu to również dobry czas na to, aby w choć małym stopniu uzupełnić niedobory za pomocą suplementów.


10 najważniejszych zasad, które powinniśmy zacząć wprowadzać minimum tydzień przed postem:

 

1. Nawodnienie. Prawidłowe nawodnienie organizmu jest podstawowym elementem każdej terapii detoksykacyjnej. Nawodniony organizm funkcjonuje lepiej na każdej płaszczyźnie, również jelitowej czy komórkowej. Wchłanianie i transportowanie składników odżywczych staje się bardziej efektywne, a to wpływa na szybszy metabolizm oraz usprawnienie procesu detoksykacji, który na tym etapie właśnie się zaczyna i trwać będzie przez cały program, jeżeli się postaramy. Prawidłowe nawodnienie sprawia też, że ograniczanie węglowodanów staje się znacznie łatwiejsze.

 

Zalecaną ilość płynów należy dobrać indywidualnie, nie powinno to jednak być mniej niż 2,5-3 l wody dziennie. Najlepiej wybierać wodę źródlaną, lekko zmineralizowaną, w szklanych butelkach. Warto ją pić z cytryną i imbirem.

2. Bardzo pomocny w detoksykacji organizmu jest ocet jabłkowy, naturalnie fermentowany, trzymany w ciemnej szklanej butelce. Picie go usprawni Twój proces trawienia i ułatwi detoksykację; jest to bardzo ważna czynność, którą powinniśmy wykonywać zarówno przed, podczas, jak i po poście. Jeżeli kiedykolwiek miałeś problem z funkcjonowaniem układu pokarmowego, zgagą czy refluksem taka kuracja będzie dla Ciebie wyjątkowo pomocna. Dawkowanie: 1-2 łyżki do 50 ml wody 1-3 x dziennie, na 10 minut przed posiłkiem.

3. Wyeliminuj przetworzoną żywność bogatą w konserwanty, sztuczne barwniki, węglowodany proste i utwardzone tłuszcze. Dzięki temu nie będziesz zaśmiecać swojego organizmu a on w zamian zabierze się za złogi, które odkładane były przez wiele, wiele lat.
Nie spożywaj żadnych produktów, które mają jakiekolwiek konserwanty czy sztuczne barwniki. Wybieraj produkty ze sprawdzonych źródeł ekologicznych czy własnego ogródka.

4. Wprowadź warzywa do każdego posiłku. Na kilka dni przed postem warto tak komponować dania, aby w każdym pojawiły się surowe warzywa. Dzięki temu przygotujesz organizm do ich trawienia, co zwiększy przyswajalność witamin i minerałów. Taka mała adaptacja pomaga w późniejszym wytrwaniu w poście tyle, ile planujesz. Warzywa są fundamentem postu, ale również i zdrowej diety po poście, dlatego warto się z nimi zaprzyjaźnić już teraz.


5. Pij 1 sok warzywny dziennie, najlepiej z zielonych warzyw, bogaty w chlorofil. Soki takie mają silne działanie detoksykacyjne i pomogą zaadaptować się do zmian, które Cię czekają.


6. Zacznij spożywać większe ilości kiszonych warzyw. Kiszonki są niezbędnym elementem w każdym dobrze przeprowadzonym poście. Jeżeli nie jadłeś ich zbyt dużo, to mogą na początku powodować pewne rewolucje, dlatego stopniowo wprowadzaj je już od teraz. Jeżeli dopuszczasz w swojej codziennej diecie fermentowane produkty mleczne, to warto je przygotować samodzielnie z użyciem bakterii probiotycznych. Dzięki temu dawka probiotyków będzie o wiele większa. Do ich przygotowania użyj mleka roślinnego.


7. Już dziś przygotuj zakwas buraczany. Bez niego post nie będzie tak wartościowy. Możesz przyspieszyć kiszenie dzięki dodatku probiotyków, co skróci czas kiszenia nawet do 3, 4 dni.


8. Dodawaj do posiłków zdrowe tłuszcze. Do każdego soku i surowych warzyw dodawaj 1-2 łyżki oliwy z oliwek, oleju lnianego, z czarnuszki czy ogórecznika, dzięki czemu dostarczysz zdrowe tłuszcze roślinne, będziesz bardziej syty i łatwiej zrezygnujesz z nadmiaru węglowodanów.


9. Zaopatrz się w zioła. Codziennie wypijaj napary z ziół takich jak dziurawiec, ostropest, karczoch, mniszek lekarski, szałwię, pokrzywę, rumianek, miętę, melisę. Zioła mają ogromną moc, dlatego powinny na stałe zagościć w naszym zdrowym żywieniu.


10. Znajdź towarzysza, dołącz do grupy - nigdy nie jesteś na poście sam! Jest tu nas tysiące. Jeśli masz wątpliwości, to pisz, inspiruj i motywuj innych, razem będzie Ci łatwiej!

Przed samym rozpoczęciem postu zaopatrz się w warzywa i owoce; pamiętaj o ich jakości!


Ich listę znajdziesz w książce Dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dabrowskiej.

Więcej informacji na temat tego, co jest ważne przy zmianie nawyków, jakie produkty wprowadzać po poście, przeczytasz w naszych książkach:

 

1. Diet warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej i co dalej?
2. Dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej. Przepis na wychodzenie

Tymczasem gratulujemy wszystkim, którzy skorzystali z szansy, jaką daje Adwent!


Sięgnijmy razem po pełnię życia :)
 

Więcej informacji znajdziesz na stronie: Paulina Borkowska - dietetyk<<