Czy dieta dr Dąbrowskiej wpływa na stan zdrowia psychicznego? Odpowiadamy i rozwiązujemy konkurs

Redakcja DEON.pl
data30.03.2019 08:00

(fot, shutterstock.com/ aj)

Czy człowiek, który pości, może spodziewać się lepszego samopoczucia, czy wręcz przeciwnie? Jak długo powinna trwać dieta warzywno-owocowa? Odpowiadają Beata Anna Dąbrowska i Paulina Borkowska. 

 

Ostatnio zorganizowaliśmy konkurs, w którym przysyłaliście do nas pytania związane z dietą warzywno-owocową dr Ewy Dąbrowskiej®. Beata Anna Dąbrowska i Paulina Borkowska wybrały pytania, na które udzieliły odpowiedzi. Do Autorów, którzy przysłali właśnie te pytania odezwiemy się mailowo w sprawie odebrania nagród. Zwycięzcom gratulujemy! 

 

Odpowiedzi na pytania wybrane przez Autorki 

 

Czy dieta wpływa również na stan zdrowia psychicznego? 


Beata Anna Dąbrowska: Oczywiście nasza psychika jest nierozłącznym elementem naszego ciała. Dr Dąbrowska już wiele lat temu zwracała uwagę, aby ciało i ducha leczyć żywieniem holistycznie, bo właśnie całościowe spojrzenie na własny organizm pozwala cieszyć się zdrowiem.

 

Kiedy nasz organizm odzyskuje balans, to samo dzieje się z naszą psychiką. Nie jest to oczywiste, jak na wszystko i na to musimy zapracować. Warto postarać się o dokonanie refleksji nad naszym życiem, nawykami i duchowością.

 

To, że jesteśmy w stanie odmówić sobie jedzenia, może być świetnym wzmocnieniem dla nas samych oraz wspaniałym impulsem, pokazującym, że naprawdę potrafię, jeśli tylko mój cel jest realny. 


Paulina Borkowska: Jak najbardziej tak, dzięki diecie dochodzi do przywrócenia równowagi na bardzo wielu płaszczyznach. Poprawia się nasze trawienie i wchłanianie, a razem z nim wydzielanie hormonów, w tym również hormonów szczęścia.

 

Często uczucia przygnębienia, depresji czy permanentnego zmęczenia wynikają z niedożywienia jakościowego i niedoborów podstawowych elementów, witamin, minerałów (takich jak witaminy z grupy B, witaminy D3, cynk, magnez, mangan), czy nawet dobrze strawionego białka, co objawia się niedostatkiem w neuroprzekaźnikach, nieprawidłową florą jelitową, a w konsekwencji pogorszonym nastrojem.

 

Duże znaczenie dla naszego stanu psychicznego mają również alergie i nadwrażliwości na pokarm. Dzięki zastosowaniu diety warzywno-owocowej wykluczamy najczęstsze nietolerancje takie jak: kazeina (mleko i produkt mleczne), gluten (pszenica, chleb, makarony), soja, kukurydza czy jajko, które może odpowiadać za nasze gorsze samopoczucie.

 

Ich okresowa eliminacja może przynieść nam bardzo dobry efekt. Jednak aby rezultaty wypracowane na poście zostały z nami na dłużej, konieczna jest odpowiednia diagnostyka oraz przygotowanie się do postu, takie podejście umożliwi nam utrzymanie rezultatów również po jego zakończeniu.

 

W diecie warzywno-owocowej nie ma pewnych grup tradycyjnie przeze mnie spożywanych pokarmów (pieczywa, nabiału, tłuszczu), czy w takim razie dostarcza ona organizmowi niezbędnych elementów dla jego rozwoju i prawidłowego funkcjonowania? Można być na "nieustannej diecie"?

 

Beata Anna Dąbrowska: Ważne, aby prawidłowo rozumieć dietę warzywno-owocową. Składa się ona z kilku etapów - etapu przygotowania, postu, wychodzenia i stabilizacji. To, czy postanowimy zostać przy kuchni roślinnej, zależy od nas samych.

 

Korzystając z pokarmów roślinnych, jesteśmy w stanie tak układać posiłki i dobierać dania, aby dieta służyła naszemu zdrowiu. Słowo dieta powinniśmy rozumieć jako styl życia, to jak jemy jest tylko jednym z elementów. Równie istotne jest nawadnianie, odpowiednie komponowanie posiłków opartych na warzywach, tłuszczach roślinnych, dostateczna ilość snu, odpowiednia ilość ruchu, unikanie  stresu. W razie potrzeby możemy suplementować braki dobrze dobranymi preparatami. 

 

Paulina Borkowska: Dieta warzywno-owowcowa jest postem leczniczym. Realizujemy go w określonym celu, długości i formie. Do postów należy się dobrze  przygotować, wykonując odpowiednią diagnostykę i uzupełniając niedobory, o których wiemy i których jesteśmy świadomi np. niedobór witamina D3.

 

Długość trwania postu powinna być dopasowana do naszych potrzeb i możliwości. Określamy ją właśnie po to, aby uniknąć niedoborów pokarmowych i negatywnych konsekwencji. Dlatego np. nie każdy powinien wykonywać post 42 dniowy, ponieważ nie każdy jest do niego odpowiednio przygotowany.

 

Już za tydzień na DEON.pl przeczytacie odpowiedzi na kolejne konkursowe pytania. 

 

 

Nie masz czasu na dietę? 
 

Jeśli brakuje ci czasu na zaplanowanie i ułożenie zdrowej diety, a komponowanie posiłków i liczenie kalorii jest dla Ciebie zbyt skomplikowane, to chyba mamy coś, co rozwiąże twoje problemy.

 

Dr Ewa Dąbrowska mówi, że choroba to brak równowagi w organizmie. Beata Anna Dąbrowska podkreśla, że nawet nieduże zmiany w stylu życia mogą przynieść duże korzyści! Dlatego warto wybierać proste rozwiązania, obserwować naturę, i nie stawiać sobie wymagań, które wydają się niemożliwe do zrealizowania. Paulina Borkowska zaznacza natomiast, że jeśli utrzymanie prawidłowej wagi przychodzi Ci z trudem, trzeba poszukać przyczyny. Bo zdrowy organizm nie ma problemów z wagą. 

 

Specjalnie dla ciebie publikujemy fragment Planera Dieta warzywno-owocowa dr Ewy Dąbrowskiej ® Program na 6 tygodni, który jest sprawdzonym sposobem na trwałą zmianę twojego sposobu odżywiania.

 

Holistyczne podejście do zdrowia

 

Punktem wyjścia w pracy zarówno dr Ewy Dąbrowskiej, jak i naszej jest szeroko rozumiany holizm. Termin ten wywodzi się z greki (gr. holos) i oznacza całość. W praktyce jest to podejście, w którym człowiek traktowany jest jak istota niepodzielna, złożona z ciała i wszystkich jego układów, z umysłu i duszy. W holistycznym podejściu uwzględnia się również sieć wzajemnych powiązań między nami, a wszystkim, co nas otacza.

 

Takie spojrzenie sprawia, że łatwiej jest nam zrozumieć, w jaki sposób i dlaczego określone czynniki wpływają na rozwój wielu nieprawidłowości czy chorób, z którymi przyszło nam się zmierzyć w XXI wieku. Dzięki podejściu całościowemu możemy stworzyć komplementarną terapię dla całego organizmu, a nie tylko jednego chorującego narządu, odszukać i usunąć przyczyny schorzeń, a nie maskować objawy. Podejście holistyczne pozwala usprawnić  cały system, dzięki czemu organizm funkcjonuje lepiej i efektywniej na każdej płaszczyźnie. 

 

 

Za każdym objawem stoi przyczyna. jeśli jej nie szukamy narażamy się na powstanie efektu góry lodowej: dostrzegamy tylko elementy widoczne gołym okiem, a nie zdajemy sobie sprawy z bardzo poważnych nieprawidłowości, które - ignorowane przez lata - doprowadzają do rozwoju choroby. Tym, czego musimy się na nowo nauczyć, jest słuchanie swojego ciała i właściwe odczytywanie sygnałów, które nam ono wysyła, po to aby z nim współpracować, a nie tylko od niego wymagać kolejnej redukcji kilogramów, czy większej sprawności. Tędy wiedzie droga do trwałego rozwiązania wielu dietozależnych problemów. 

 

Bo jesteś tym, co jesz, a dokładniej tym, co strawisz i wchłoniesz - zaznacza Paulina Borkowska, dietetyk kliniczny.

 

Znasz 5 filarów zdrowia?

 

Chcąc wprowadzić holizm do codziennego życia trzeba w pierwszej kolejności zapoznać się z tymi elementami, które są kluczowe dla naszego zdrowia i fundamentem naszej dietoterapii. To pięć filarów zdrowia: stan odżywiania, sprawnie działający układ jelitowy, równowaga hormonalna, obecność zdrowych tłuszczów w diecie oraz efektywny metabolizm. 

 

Tutaj >> znajdziecie Planer, który pomoże wam ułożyć dietę na 6-tygodni, dostarczy ważnych wskazówek i podpowie całkiem nowe przepisy.

 

Co dokładniej znajduje się w planerze?

 

  • 6-tygodniowy plan diety: 4 dni przygotowania, 10 dni diety warzywno-owocowej, 2 tygodnie wychodzenia i 2 tygodnie stabilizacji
  • ponad 30 nowych przepisów
  • praktyczne porady i ilustracje
  • tabele - miary postępów
  • miejsce na notatki

 

Od dzisiaj nie masz wymówki...

 

Zobacz też: Dieta warzywno-owocowa dr Dąbrowskiej® i co dalej? 5 rad, które zmienią twój styl życia na zdrowy [ROZMOWA] >>